مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

حساب مؤشرات التكافؤ بين الجنسين في التعليم العالي لمرحلة البكالوريوس للجامعات الحكومية السعودية – دراسة مقارنة بين مؤشر التكافؤ لكل جامعة ولكل منطقة إدارية للأعوام؛ 2016، 2017، 2018.

Share This Post

حساب مؤشرات التكافؤ بين الجنسين في التعليم العالي لمرحلة البكالوريوس للجامعات الحكومية السعودية – دراسة مقارنة بين مؤشر التكافؤ لكل جامعة ولكل منطقة إدارية للأعوام؛ 2016، 2017، 2018.

هالة الزبير الصديق

كلية المجتمع || جامعة الملك خالد || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

Tab title
هدفت الدراسة الحالية إلى البحث في مؤشرات التكافؤ ما بين الجنسين في التعليم العالي لمرحلة البكالوريوس للجامعات الحكومية بالمملكة العربية السعودية. وقد تمثلت أهميتها في أنها تسعى لتوفير قاعدة بيانات لمؤشرات التنمية المستدامة بصفة عامة ومؤشر التكافؤ بصفة خاصة، وتوطين أهداف التنمية المستدامة ضمن رؤية المملكة 2030، بالإضافة إلى معرفة الاختلافات بين الجامعات من حيث مؤشر التكافؤ. حيث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. وقد خرج البحث بعدة نتائج، من أبرزها: أنَّ مؤشر التكافؤ بين الجنسين في التعليم العالي في معظم الجامعات الحكومية في مرحلة البكالوريوس بحسب الإحصاءات، كان لصالح الإناث في الأعوام: 2016، 2017، 2018م. أنّ مؤشر عدم التكافؤ على مدار الثلاث سنوات؛ 2016، 2017، 2018م، كان لصالح الإناث في كل من: شمال، وجنوب، المملكة العربية السعودية. كما خرج بعدد من التوصيات، منها: زيادة عدد الدراسات والبحوث التي تهتم بالتعليم العالي في الجامعات الحكومية في المملكة العربية السعودية (في مرحلة البكالوريوس).  الكلمات المفتاحية: التكافؤ، مرحلة البكالوريوس، رؤية2030م، التنمية المستدامة.

Tab title
The present study aims: sought to research in the indicators of gender parity in higher education for Bachelor degree of public universities in Saudi Arabia. Its importance was that it seeks to provide a database of indicators of sustainable development in general and the equivalence index in particular, and the localization of sustainable development goals within the vision of the Kingdom 2030, in addition to know the differences between universities in terms of the equivalence index. The researcher used a descriptive analytical method. The research came out with several results, most notably: The gender parity index in most higher education in public universities in the baccalaureate stage according to statistics, was in favor of females in the years: 2016، 2017، 2018. The inequality index over the three years 2016، 2017، 2018 was favored by females in the north, and south of Saudi Arabia. It also made a number of recommendations, including: Increase the number of studies and researches concerned with higher education in public universities in the Kingdom of Saudi Arabia (undergraduate). Keywords: Equivalence, Bachelor Degree, Vision 2030, sustainable development.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==