أثر رقابة مؤسسة النقد في الأداء المالي للبنوك السعودية من منظور العاملين في الرقابة العامة على البنوك (دراسة وصفية تحليلية)

أمل محمد الشريف

الأمن العام || مديرية الشرطة || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر رقابة مؤسسة النقد في الأداء المالي في البنوك السعودية من منظور العاملين في الرقابة العامة على البنوك، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات طبقت على عينة عشوائية مكونة من (120) موظفاً. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها يوجد أثر للرقابة من خلال الأنظمة والتعليمات في البنوك السعودية على الأداء المالي، كما يوجد أثر للرقابة من خلال عمليات التفتيش في البنوك السعودية على الأداء المالي، بالإضافة إلى وجود أثر للرقابة من خلال البيانات والكشوفات الدورية في البنوك السعودية على الأداء المالي. وقد أوصت الدراسة بمواصلة الاصلاحات المصرفية لمواكبة التطورات العالمية المعاصرة التي تشهدها جميع البنوك في المملكة، بالإضافة إلى ضرورة توفير النظم والوسائل الكافية لتقدير وقياس مختلف المخاطر التي تصادفها البنوك وزيادة الاهتمام بإعداد وتنظيم دورات وبرامج تدريبية في مجال الرقابة. الكلمات المفتاحية: الرقابة العامة، الأداء المالي، مؤسسة النقد السعودي.

The study aimed to identify the impact (influence) of SAMA’s control on the financial performance of Saudi banks from the perspective (viewpoint) of the employees responsible forbank’s general control. The study adopted the analytical descriptive approach. The questionnaire was used as a data collection tool applied to a random sample composed of (120) employees. The study concluded several findings, the most important of which is impact of control through the regulations and instructions in the Saudi banks on financial performance. There is also an effect of control through the inspections in the Saudi banks on financial performance, in addition to the effect of control through data and periodic statements in Saudi banks on financial performance. The study recommended several recommendations, the most important of which is the need to continue banking reforms to keep up with the current global developments witnessed by all banks in the Kingdom, in addition to the need to provide adequate systems and means to assess and measure the various risks encountered by banks and increase attention to prepare and organize courses and training programs in the field of control. Keywords: public oversight, financial performance, SAMA.

 

==> أرسل بحثك <==