مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

دراسة قياسية اقتصادية لمحددات الاستثمار الأجنبي المباشر في السودان خلال الفترة (1999– 2019) باستخدام نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة (ARDL)

Share This Post

دراسة قياسية اقتصادية لمحددات الاستثمار الأجنبي المباشر في السودان خلال الفترة (1999– 2019) باستخدام نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة (ARDL)

حسن علي عثمان فطر

عز الدين عبد الرحمن حسن محمد

كلية الاقتصاد والدراسات التجارية || جامعة نيالا || السودان

عبد الجلال عثمان إدريس أبكر

كلية المجتمع بخميس مشيط || جامعة الملك خالد || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

Tab title
هدفت الدراسة إلى قياس أثر محددات الاستثمار الأجنبي المباشر في السودان خلال الفترة (1999- 2019)، تمثلت مشكلة الدراسة في السؤال الرئيس لماذا لم يكن الاستثمار الأجنبي المباشر في السودان في المستوى المطلوب على الرغم من توفر الفرص الاستثمارية وقلة العقبات والقيود التي تحد من تدفق المستثمرين الأجانب؟ اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري كما استخدمت في الجانب التطبيقي المنهج الإحصائي بالاعتماد على أدوات الاقتصاد القياسي في التحليل (ARDL). تم الحصول على بيانات الدراسة لتلك الفترة من الجهاز المركزي للإحصاء، وبنك السودان المركزي. افترضت الدراسة أن هنالك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التضخم والاستثمار المباشر في السودان. من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: وجود علاقة عكسية بين التضخم والاستثمار الأجنبي المباشر في السودان، توصلت الدراسة إلى أن قيمة معامل التحديد المعدل تساوي (0.70) مما يدل على أن المتغيرات المستقلة تؤثر بنسبة (70%) على المتغير التابع. أوصت الدراسة بالعمل على الاستقرار الاقتصادي وذلك بالتنسيق التام بين السلطات النقدية والمالية للسيطرة على التضخم واستقرار سعر الصرف وتقليل تكلفة التمويل في الاقتصاد. الكلمات المفتاحية: التضخم – تكلفة التمويل – سعر الصرف- محددات – الانحدار الذاتي.

Tab title
The study aimed at measuring the impact of determinants of foreign direct investment in Sudan during the period (1999 – 2019). The study problem lies in the main question: Why wasn’t the foreign investment in Sudan at the required level, despite the availability of investment prospects and obstacles-free environment that was supposed to attract investors? The descriptive analytical method was used in the theoretical part of the study, while the statistical method based on econometrics tools analysis, (ARDL) was used in the practical part. The study’s data was collected from the Central Bureau of Statistics and Central Bank of the Sudan. The most important hypothesis the study assumed that, there was a reverse relationship between inflation and direct investment in Sudan. The study concluded that, there is a negative relationship between inflation and foreign direct investment in Sudan. It also concluded that, there is a negative relationship between inflation and foreign direct investment in Sudan. Moreover, the study reached that, the exchange rate and financing cost on foreign direct investment equal % 70. This means that the independent variables have 70% effect on the dependent variable. The study recommended that, financial and monetary authorities have to maintain economic stability, curb inflation, set a fixed exchange rate and reduce the economy’s financing cost. Keywords: Inflation – Financing Cost – Exchange Rate – Determinants-Autoregressive.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==