مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

التحولات الاستراتيجية عند الجماعات المسلحة من العمل المسلح إلى العمل السياسي وأثر البيئة الداخلية والخارجية عليها (منظمة بدر نموذجاً)

Share This Post

Strategic shifts in armed groups from armed action to political action
(Badr Organization)

Fahad AAE Alasaker

Ministry of Foreign Affairs || Kuwait

DOI PDF

Tab title
The research relied on the transformation of the “Badr” Organization from military action to political action, in addition to the main transformation influences on the organization. The research is divided into two main parts: The first part discussed the “Badr Organization”; its history and military operations, whether in the armed action times or after the transformation. This part aimed to know the organization leaders and their position in the Iraqi government, to know the organization adopted ideology, and to know organization distribution. The second part discussed the organization transformation from military action to political action, the dimensions of this transformation at the behavioral, organizational, and ideological level, the impact of the internal environment in Iraq and the external environment (the war in Syria) on the “Badr” organization, and the path of the political transformation.  Keywords: Badr Organization, Islamic State, the transformation from armed to political action, Syria, popular mobilization Forces.

التحولات الاستراتيجية عند الجماعات المسلحة من العمل المسلح إلى العمل السياسي وأثر البيئة الداخلية والخارجية عليها (منظمة بدر نموذجاً)

فهد عبد الرحمن عبد الله العساكر

وزارة الخارجية || الكويت

Tab title
يقوم هذا البحث على تحول منظمة «بدر» من العمل العسكري إلى العمل السياسي وعلى المؤثرات الرئيسة على المنظمة في تحولها للعمل السياسي. وينقسم البحث إلى جزأيْن رئيسين: تناول الجزء الأول موضوع منظمة «بدر» وتاريخها وعملياتها العسكرية سواء في فترات العمل المسلح أو بعد التحول للعمل السياسي، وهدَفَ إلى معرفة قيادات المنظمة ومكانتهم في الحكومة العراقية، وإلى الايديولوجيا التي تتبناها المنظمة وخرائط الانتشار، أما القسم الثاني من البحث فقد تناول موضوع التحول للعمل السياسي وأبعاد هذا التحول على المستوى السلوكي والتنظيمي والأيديولوجي، وتأثير البيئة الداخلية في العراق والبيئة الخارجية (الحرب في سوريا) على منظمة «بدر» ومسار تحولها السياسي. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها أن لمنظمة بدر القدرة على خوض عمليات مُسَلَّحة على المستوى الإقليمي والدولي، وتمتلك أسلحة تستطيع من خلالها تهديد الدول المجاورة، وتبين أيضاً من خلال الدراسة أن المنظمة في فترات تحولها للعمل السياسي والمدني قد قامت بعمليات عسكرية تفوق بكثير ما قامت به أثناء فترات العمل المسلح، ومن نتائج الدراسة أيضاً أن المنظمة ستصبح عقبة في استقرار العراق مستقبلا. ومن الجدير بالذكر أن الدراسة اتبعت المنهج الوصفي للبحث عن التساؤلات المطروحة.  الكلمات المفتاحية: منظمة بدر، تنظيم الدولة الإسلامية، التحول من العمل المسلح إلى السياسي، سوريا، الحشد الشعبي.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==