مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

مواءمة التنوع الثقافي ودورها في تحقيق أهداف إدارة التغيير في بلدية السلط الكبرى

Share This Post

Harmonization of cultural diversity and its role in achieving change management objectives in the Greater Salt Municipality

Abdalrazzaq Yousef Abdalfattah Alkhlaifat

Directorate of Cultural Affairs || The Greater Salt Municipality || Jordan

DOI PDF

Tab title
The aim of this research is to identify the relevance of cultural diversity and its role in achieving the objectives of change management in the Greater Salt Municipality, and the research sample consisted of (27) respondents from administrators and workers in the following sections: The Cultural Department, the Public Relations Department, the Human Resources Department, and the General Bureau Department in the Greater Salt Municipality. To achieve the objectives of the study, the descriptive and analytical approach was followed. The research reached a number of results, the most important of which is that there is a good degree of agreement among the members of the study sample to measure the compatibility of the cultural diversity of the workers in the Greater Salt Municipality. The research also concluded that there is a good degree of agreement and a good degree of agreement between the study sample members of the role of the following sections: The Cultural Department. And the Public Relations Department, the Human Resources Department, and the General Office Department, in the Greater Salt Municipality in the success of Change Management. The research also found that there is a statistically significant relationship between the harmonization of cultural diversity and its role in achieving the objectives of change management in the Greater Salt Municipality and that there is a statistically significant relationship between each of (harmonizing ethnic diversity, harmonizing sexual diversity, and harmonizing age diversity) and achieving goals Managing Change in the Greater Salt Municipality. Keywords: cultural diversity, change management, the Greater Salt municipality, age diversity, ethnic diversity, gender diversity.

مواءمة التنوع الثقافي ودورها في تحقيق أهداف إدارة التغيير في بلدية السلط الكبرى

عبد الرزاق يوسف عبد الفتاح الخليفات

مديرية الشؤون الثقافية || بلدية السلط الكبرى || الأردن

Tab title
هدف هذا البحث إلى التعرف على مواءمة التنوع الثقافي ودورها في تحقيق أهداف إدارة التغيير في بلدية السلط الكبرى، وتكونت عينة البحث من (27) مستجيباً من الإداريين والعاملين في الأقسام التالية: قسم الدائرة الثقافية، وقسم العلاقات العامة، وقسم الموارد البشرية، وقسم الديوان العام، في بلدية السلط الكبرى في بلدية السلط الكبرى. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها أن هناك درجة اتفاق جيدة بين أفراد عينة الدراسة لقياس مواءمة التنوع الثقافي للعاملين في بلدية السلط الكبرى، كما وتوصل البحث إلى أن هناك درجة اتفاق جيدة درجة اتفاق جيدة بين أفراد عينة الدراسة لدور الأقسام التالية قسم الدائرة الثقافية، وقسم العلاقات العامة، وقسم الموارد البشرية، وقسم الديوان العام، في بلدية السلط الكبرى في نجاح إدارة التغيير. كما وتوصل البحث الى أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين مواءمة التنوع الثقافي ودورها في تحقيق أهداف إدارة التغيير في بلدية السلط الكبرى، وأن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين كل من (مواءمة التنوع العرقي، ومواءمة التنوع الجنسي، ومواءمة التنوع العمري) وبين تحقيق أهداف إدارة التغيير في بلدية السلط الكبرى. وعليه توصي الدراسة إلى أنه لا بد من أن تقوم إدارة البلديات بشكل عام وبلدية السلط الكبرى بشكل خاص إلى الربط ما بين التنوع الثقافي ومدى مواءمته عند العاملين وبين نجاح التغيير في البلدية في عملية التخطيط للتغيير. الكلمات المفتاحية: التنوع الثقافي، إدارة التغيير، بلدية السلط الكبرى، التنوع العمري، التنوع العرقي، التنوع الجنسي.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==