مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

تأثير عدم المساواة بين الجنسين في التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية على مشاركة المرأة في سوق العمل السعودي خلال الفترة 2010- 2020

Share This Post

Influence of Gender Inequality in Employment and Inequal Employment Opportunities on Women’s participation in the Saudi Labor Market during (2010- 2020)

Abeer Kamel Alfarran

Business Administration College || Taif university || KSA

DOI
Tab title
The study aimed at identify the influence of gender inequality in employment and inequal employment opportunities on women’s participation in the Saudi labor market. The importance of the study lies in addressing the scientific gap due to the lack of previous scientific studies, which dealt with gender inequality and the extent of their impact on women’s participation in the Saudi labor market. Moreover, to documenting and evaluating the legal reforms and regulations of the Saudi labor market that aimed to reduce the gender inequality in employment and inequal employment opportunities. The researcher used the relational research method based on hypotheses, which depends on an in-depth review and compilation of evidence from previous secondary sources during (2010-2020), related to the study problem. For data analysis, the researcher used (EViews software), and performed statistical treatments using the Victor autoregressive (VAR) model. The study found that gender inequality in employment and equal employment opportunities cause about 30% of the low participation of women in the Saudi labor market. The study recommended passing clear, explicit and binding legislation related to both employment and job opportunities on an equal footing for both genders. Keywords: Gender inequality, employment and employment opportunities, the Saudi labor market, participation of women.

تأثير عدم المساواة بين الجنسين في التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية
على مشاركة المرأة في سوق العمل السعودي خلال الفترة 2010- 2020

عبير كامل الفران

كلية إدارة الأعمال || جامعة الطائف || المملكة العربية السعودية

Tab title
هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى تأثير عدم المساواة بين الجنسين في التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية على مشاركة المرأة في سوق العمل السعودي. وتكمن أهمية الدراسة في معالجة الفجوة العلمية نتيجة محدودية الدراسات العلمية السابقة التي تناولت دراسة عدم المساواة بين الجنسين ومدى تأثيرها على مشاركة المرأة في سوق العمل السعودي. إضافة إلى ذلك توثيق وتقييم الإصلاحات التشريعية والقانونية المنظمة لسوق العمل السعودي التي هدفت إلى تقليص فجوة عدم المساواة في التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية بين الجنسين. تم استخدام منهج البحث الارتباطي القائم على الفرضيات والذي يعتمد على مراجعة متعمقة وتجميع للبينات من المصادر الثانوية السابقة للفترة الزمنية (2010-2020م) والمرتبطة بمشكلة الدراسة. ولتحليل البيانات، اُستخدم البرنامج الاحصائي (EViews software)، وتم إجراء المعالجات الإحصائية بأسلوب نموذج الانحدار التلقائي أحادي المتغير Victor autoregressive (VAR) model. وتوصلت الدراسة إلى أن عدم المساواة بين الجنسين في التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية يفسر ما نسبته 30% تقريباً من انخفاض مشاركة المرأة في سوق العمل السعودي. وأوصت الدراسة بضرورة إقرار تشريعات واضحة وملزمة تتعلق بكل من التوظيف وإتاحة فرص وظيفية بشكل متكافئ وعلى قدر المساواة بين الجنسين.  الكلمات المفتاحية: عدم المساواة بين الجنسين، التوظيف وتكافؤ الفرص الوظيفية، سوق العمل السعودي، مشاركة المرأة.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==