عـقـود الشراكة بين القطاعين الـعـام والـخـاص

مها ناصر السدره                                                                                                  نوره ناصر الدوسري

قسم القانون العام || كلية الحقوق والعلوم السياسية || جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

لقد كان وضع شراكة القطاعين العام والخاص في المملكة العربية السعودية سابقًا يمر في العديد من التحديات منها أن نظام المنافسات والمشتريات الحكومية الصادر في عام2007 يعتبر نظامًا قديمًا وتقليديًا لم ينص على طرق تعاقد تشمل على التفاوض بين الجهة الإدارية وبين المتعاقد معها ولكن في الآونة الأخيرة تمر المملكة العربية السعودية بعملية تغيير كبيرة قد تمتد إلى الالتزام بوضع إطار تنظيمي يعزز فرص نجاح مشاريع الشراكة بين القطاعين العام والخاص بعيدًا عن نموذج مشاريع المشتريات التقليدية، وتعتبر عقود الشراكات أحد المكونات الرئيسية لبرنامج التحول الوطني السعودي الذي يهدف إلى زيادة مشاركة القطاع الخاص من الناتج المحلي بحلول عام 2030 كما يعد اهتمامها الحالي بهذه العقود مدفوعًا في المقام الأول تراجع الإيرادات الحكومية على خلفية تراجع أسعار النفط وتتمثل أبرز المزايا التي توفرها اتفاقيات الشراكات في أنها تضمن الحفاظ على تقديم مستويات عالية من الخدمة دون تحمل الحكومة لمصروفات ضخمة حيث إن المملكة هي أكثر دول الشرق الأوسط وشمال افريقيا نشاطًا في مجال الشراكات. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي بينّا أن هناك حاجة لأن يتم تطوير الإطار التنظيمي السعودي بهدف تحقيق نمو أكبر في الشراكات كذلك ضرورة التغلب على المعوقات الإدارية والتنظيمية والتشغيلية بهدف خلق شراكة حقيقية ناجحة بصورة أكبر. لذا هدفت الدراسة إلى معرفة أهمية عقود الشراكات وكيفية صياغتها والتعرف على تجربة واستفادة المملكة العربية السعودية في هذه العقود، ومعرفة المزايا والفوائد الناتجة من الشراكات والمعوقات التي تواجهه وسبل معالجتها. الكلمات المفتاحية: العقود العامة،المنافسة، البنية التحتية، الشراكة بين القطاعين العام والخاص.

The public private partnership (PPP) in the Kingdom of Saudi Arabia has been subject to many challenges, including that the system of competition and government procurement issued in 2007 is an old and traditional system that did not provide for contracting methods that include negotiation between the administrative authority and the contractor. The Kingdom is undergoing a major change that may extend to a regulatory framework that enhances the chances of successful PPPs projects away from the conventional procurement model. PPPs are one of the main components of the National Transition Program Which aims to increase the participation of the private sector in GDP by 2030. The current interest in these contracts is mainly driven by the decline in government revenues due to the decline in oil prices. The main advantages of the PPPs agreements are that they ensure the maintenance of high levels of service without The government carries huge expenses as the Kingdom is the most active MENA country in the area of ​​PPPs. The study concluded that there is a need for the Saudi regulatory framework to be developed in order to achieve greater growth in PPPs, as well as the need to overcome administrative, regulatory and operational obstacles in order to create a more successful real PPPs. The study aimed at finding out the importance of partnership contracts and how to formulate them, to know the experience and benefit of Saudi Arabia in these contracts, and to know the advantages and benefits resulting from the partnerships and the obstacles facing them. Keywords: Public Contracts, Competition, Infrastructure, Public-Private Partnership.

==> أرسل بحثك <==