مجلة العلوم الإقتصادية و الإدارية و القانونية

أثر تطبيق مبدأ الاستقلالية على جودة التدقيق الداخلي في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان

Share This Post

The effect of applying the principle of independence on the quality of internal auditing in the Jordanian companies listed on the Amman Stock Exchange

Moyasser Menazel Aljboul

College of business administration || Taif university || KSA

DOI ” type=”big” color=”orange”] DOI[/button]

Tab title
This study aimed to identify the effect of applying the principle of independence on the quality of internal auditing on firms listed at the Amman Stock Exchange. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was followed, and the study sample consist of a sample of (100) of employee in the companies that listed on the Amman Stock Exchange. The most important findings of the study are that there is a strong degree of agreement among the study participants on the extent of applying the principle of independence in the companies listed on the Amman Stock Exchange, and the general mean for its phrases was (3.86). The study also concluded that there is a good and positive degree of agreement on the quality of the internal audit found in the Jordanian firms listed on the Amman Stock Exchange from the viewpoint of workers in companies at a good level, and The general mean for its phrases was (3.35). Finally, the study found that there was a significant effect on applying the principle of independence to the quality of internal audit in the firms listed on the Amman Stock Exchange. And that the application of the principle of independence in the Jordanian companies listed on the Amman Stock Exchange is responsible for enhancing 27.5% of the quality of internal auditing, which is a good and effective percentage. Keywords: independence principle, quality of the internal audit, the Jordanian firms listed on the Amman Stock Exchange.

أثر تطبيق مبدأ الاستقلالية على جودة التدقيق الداخلي في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان

ميسر منيزل الجبول

كلية إدارة الأعمال جامعة الطائف || المملكة العربية السعودية

Tab title
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق مبدأ الاستقلالية على جودة التدقيق الداخلي في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، وقد تكونت عينة الدراسة من (100) مستجيب من العاملين في القسم المالي في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان. ومن أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة أن هناك درجة اتفاق قوية لدى المشاركين في الدراسة على لمدى تطبيق مبدأ الاستقلالية في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان وقدد بلغ المتوسط العام لعباراتها (3.86). كما وتوصلت الدراسة إلى أن هناك درجة اتفاق جيدة وإيجابية حول جودة التدقيق الداخلي الموجود في الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان من وجهة نظر العاملين في الشركات بمستوى جيد حيث بلغ المتوسط العام لعباراتها (3.35)، وأخيراً توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتطبيق مبدأ الاستقلالية على جودة التدقيق الداخلي في الشركات الأردنية المدرجة في بورصة عمان، وأن تطبيق مبدأ الاستقلالية في الشركات الأردنية المدرجة في بورصة عمان مسؤول عن تعزيز ما نسبته 27.5% من جودة التدقيق الداخلي وهي نسبة جيدة ومؤثرة. وقد أوصت الدراسة بأنه يتوجب على إدارة الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان القيام بعقد ندوات ومحاضرات دورية حول مفهوم استقلالية المدقق والتدقيق الداخلي، إضافة إلى عقد ورش عمل لدراسة واقع المفهوم الجديد في الشركات، وتوزيع نشرات تثقيفية أما إلكترونية عبر الإيميل أو ورقية مطبوعة وذلك من أجل رفع المستوى المعرفي لدى العاملين فيما يخص مبدأ الاستقلالية في حقل العمل الإداري، وتوضيح أثره على جودة التدقيق الداخلي.  الكلمات المفتاحية: مبدأ الاستقلالية، جودة التدقيق الداخلي، الشركات الأردنية المدرجة ببورصة عمان.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch

==> أرسل بحثك <==