مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية

أثر الحوافز المادية والمعنوية على الرضا الوظيفي للممرضين في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض

Share This Post

The effect of moral material incentives on the job satisfaction of nurses
in the Saudi health sector in government hospitals in the city of Riyadh

Ali Ahmed Jarrah

Sultan Musaed Al-Mutairi

Ali Abdo Al-Farsi

Farhan Tanf Al-Otaibi

Fadel Saleh Al-Muslim

Bassam admired Al-Mutairi

Ibrahim Ismail Smaili

Zikra Muhammad Al-Fuhaid

Irada Complex for Mental Health || Riyadh || KSA

Abdul Rahman Abbas Al-Otaibi

Irada and Mental Health Hospital || Al-Kharj || KSA

Abstract

Abstract: The study aimed to identify the reality of material and moral incentives, and the level of job satisfaction in the Saudi health sector in government hospitals in the city of Riyadh. The study sample included a number of nurses in government hospitals in the city of Riyadh, who numbered (281) individuals. The questionnaire was used as a tool for data collection, and the study reached a number of results, the most important of which is that the responses of the study members about the level of job satisfaction for workers in the Saudi health sector in government hospitals in Riyadh with a mean of (3.68), where the averages of their approval of the challenges ranged between (4.16 to 3.35). ), which are averages located in the fourth and third category of the five-scale categories, which indicate (agree – neutral) on the study tool, and there are statistically significant differences, as it showed the presence of a positive statistically significant effect between material and moral incentives and job satisfaction for nurses in the Saudi health sector. in government hospitals in Riyadh. In light of the results, the study recommends that government hospitals in Riyadh should adopt the use of incentives in all its dimensions (material and moral) as they are an important element of stability, and given the direct or indirect increase in production and the result of job satisfaction. The administration of government hospitals in Riyadh must involve nurses in decision-making processes.

Keywords: Material Incentives – Moral Incentives – Job Satisfaction – Nurses – The Saudi Health Sector – Hospitals in Riyadh.

أثر الحوافز المادية والمعنوية على الرضا الوظيفي للممرضين في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض

علي احمد جراح

سلطان مساعد المطيري

علي عبده الفارسي

فرحان طنف العتيبي

فاضل صالح المسلم

بسام معجب المطيري

ابراهيم اسماعيل صميلي

ذكرى محمد الفهيد

مجمع إرادة للصحة النفسية بالرياض || المملكة العربية السعودية

عبد الرحمن عباس العتيبي

مستشفى إرادة والصحة النفسية بالخرج || المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الحوافز المادية المعنوية، ومستوى الرضا الوظيفي في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض، كما هدفت إلى التعرف على أثر الحوافز المادية المعنوية على الرضا الوظيفي للعاملين في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي للتعرف على أهدافها، واشتملت عينة الدراسة على عدد من الممرضين بالمستشفيات الحكومية مدينة الرياض والبالغ عددهم (281) فرداً. وقد استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وقد توصلت الدراسة لعدد من النتائج أهمها أن استجابات أفراد الدراسة حول مستوى الرضا الوظيفي للعاملين في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض بمتوسط حسابي (3.68)، حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على التحديات ما بين (4.16 إلى 3.35) وهي متوسطات تقع في الفئة الرابعة والثالثة من فئات المقياس الخماسي والتي تشيران إلى (موافق- محايد) على أداة الدراسة، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية،  كما بينت وجود أثر ذو دلالة إحصائية موجبة بين الحوافز المادية والمعنوي والرضا الوظيفي للممرضين في القطاع الصحي السعودي بالمستشفيات الحكومية في مدينة الرياض. وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بضرورة أن تتبنى المستشفيات الحكومية بمدينة الرياض استخدام الحوافز بأبعادها كافة (مادية ومعنوية) كونها عنصراً مهما من عناصر الاستقرار، ونظرا لما يؤدي إليه من زيادة في الإنتاج مباشرة أو غير مباشرة ونتيجة تحقيق الرضا الوظيفي. ويجب على إدارة المستشفيات الحكومية بمدينة الرياض، إشراك الممرضين في عمليات صنع واتخاذ القرارات.

الكلمات المفتاحية: الحوافز المادية – الحوافز المعنوية -الرضا الوظيفي – الممرضين – القطاع الصحي السعودي – مستشفيات مدينة الرياض.

small_c_popup.png

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat