مجلة العلوم الاقتصادية و الإدارية و القانونية

أثر تطبيق انظمة التصنيع الرشيق على خفض تكاليف الشركات الإنتاجية في المملكة العربية السعودية لعام 2022

Share This Post

The impact of applying lean manufacturing systems on reducing costs of production companies
in the Kingdom of Saudi Arabia for the year of 2022 

Dr. Huda Ibrahim Alsayed

King Khaled University | KSA

Abstract

Abstract: The study aimed to show the role played by Lean Manufacturing, which considered one of the most important industrial systems that are concerned with reducing losses of all kinds, which leads to a reduction in production costs. The researcher, distributed questionnaire lists to a sample of food manufacturing companies in the Kingdom of Saudi Arabia to prove the validity of the hypotheses. The study concluded that, there is a statistically significant relationship at a significant level of 0.05 between all three hypotheses of the study. The on-time production system contributes to following-up and correcting errors at the lowest possible cost and eliminating all activities that burden the company with indirect and unnecessary costs. Because this system depends on multi-skilled labor

Keywords: Lean manufacturing system, cost of production, on time production, food-manufacturing companies, storage cost.

أثر تطبيق انظمة التصنيع الرشيق على خفض تكاليف الشركات الإنتاجية في المملكة العربية السعودية لعام 2022

الدكتورة / هدى إبراهيم السيد

جامعة الملك خالد | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة الى بيان الدور الذي يلعبه التصنيع الرشيق  والذي يعتبر من اهم الأنظمة الصناعية التي تهتم بتقليل الفاقد بكافه انواعه مما يؤدي لتخفيض تكلفه الإنتاج ، وافترضت الدراسة انه توجد علاقة معنوية ذات دلالة احصائية بين تطبيق نظام الإنتاج في الوقت المحدد وتخفيض التكاليف  في الشركات الصناعية بالمملكة العربية السعودية، وقام الباحث من خلال المنهج الميداني بتوزيع قوائم استبيان على عينة من شركات تصنيع المواد الغذائية في المملكة العربية السعودية لإثبات صحة الفروض ، وتوصلت الدراسة الى انه توجد علاقة معنوية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية  0.05 بين جميع فرضيات الدراسة حيث ان نظام الإنتاج في الوقت المحدد يساهم في متابعة الاخطاء وتصحيحها باقل تكلفة ممكنة  وازالة جميع الانشطة التي ترهق الشركة بتكاليف غير مباشرة وغير ضرورية كما انه يؤثر تأثيرا ايجابيا  كبيرا على اجور العمالة ويؤثر على الاجور بصفة عامة، من حيث التكلفة والكفاءة وايضا الرقابة نظرا لان هذا النظام يعتمد على العمالة متعددة المهارات.

الكلمات المفتاحية: نظام التصنيع الخالي من الهدر، تكلفة الإنتاج، الإنتاج في الوقت المحدد، شركات تصنيع المواد الغذائية، تكلفة التخزين.

small_c_popup.png

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat